Fenntarthatósági Témahét 2021
Az utóbbi évszázad iparosítása, emberi kihasználása miatt Földünket számos veszély fenyegeti: globális felmelegedés, vízhiány, csökkenő energiakészlet, klímaváltozás. Az új évszázad gyermekeinek a feladata ezt megállítani, visszafordítani. Ezért hozta létre az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2016-ban a Fenntarthatósági Témahetet, hogy diákjaink figyelmét erre a fontos kérdésre irányítsuk.
Minden évben teljes létszámmal részt veszünk ezen a fontos projekten. Magas színvonalú munkánk eredményeképpen a 2020-as országos kampány során III. helyezést értünk el.
Az idei év egyik kiemelt témája az erdők védelme volt. Alsó tagozatosaink ezt a projektet járták végig sokszínű, tevékenykedtető óráikon. Mottóul a következő indián mondást választották: „Ha majd kivágtad az utolsó fát, megmérgezted az utolsó folyót, és kifogtad az utolsó halat, rádöbbensz, hogy a pénz nem ehető.”
A kicsik rövidfilmeken keresztül ismerkedtek az erdők sokféleségével, élővilágával, az erdő szintjeivel. Sokat beszélgettek arról, milyen nagy szerepe van az erdőnek a bioszféra fenntartásában. Interaktív feladatsorokat oldottak meg és elkészítették a saját erdei makettjüket is. Nagy sikert aratott a „popcorn erdő” megalkotása.
A felsősök többféle témát jártak körbe, sok szakórán foglalkoztak a fenntarthatóság problémájával (természetismeret, biológia, osztályfőnöki, angol, etika stb.) Részt vettek a Fenntarthatósági kutatásban is, amelyben elmondhatták, hogy mi a véleményük a világról és ők mit tesznek azért, hogy egészségesebb és szebb legyen az a környezet, amiben élnek.
Az 5. osztályosok a Mobil-élet témán keresztül megismerkedtek a mobiltelefon összetételével, evolúciójával. A gyerekek érdeklődve hallgatták végig az előadást, közben elmondták a saját véleményüket is az újrahasznosítással kapcsolatban. Használt telefonokat kerestek a háztartáson belül.
A 6. osztályosokkal a szelektív hulladékgyűjtés és a komposztálás fontosságáról esett szó, valamint a vizek élővilágát ismerték meg. A gyerekek plakátot készítettek, és egy Magyarországon lévő tó névjegykártyáját tervezték meg.
A 7. osztályosok a népességrobbanásról, energiafelhasználásról, presztízsfogyasztásról, tudatos vásárlásról cseréltek eszmét, és plakátot készítettek Hogyan menteném meg a Földet? címmel.
A 7.b-sek ezen kívül egy érdekes online szabadulószobás játékon vettek részt (https://www.thinglink.com/scene/1435969409347747843… ). A játékban 4 kihívást kellett teljesíteniük, amelyek a vizekkel, erdőtűzzel, levegőszennyezéssel és a talaj élővilágával voltak kapcsolatosak. A gyerekek élvezettel nyomoztak, és szerencsésen kiszabadultak osztályfőnökük segítségével.
A 8. osztályosok a Pálmaolajmentes élet az esőerdők védelmében című tanórán vettek részt . A tanulók megtudták, hogy milyen területeken – az esőerdők irtásával – hozzák létre a monokulturális pálmaültetvényeket, milyen állatok kerülnek veszélybe, hogyan készül a pálmaolaj. Logót terveztek „Pálmaolajmentes élet az esőerdők védelmében” címmel.
A 7-8. osztályosok az angolórák keretében Jane Goodall személyével és munkásságával is megismerkedtek, aki a csimpánzok megfigyelésének szentelte életét. A tudós gondolatát választották mottóul: „Every individual matters. Every individual has a role to play. Every individual makes a difference.”, vagyis: „Minden egyes apró cselekedet számít. Mindenki tehet a változásért, minden egyes nap, és minden egyes percben, hogy jobb legyen a világ.“ Dr. Jane Goodall
A témahéten készült képeket Facebook-oldalunkon tekinthetik meg.
‹ Miénk a suli! „Maradj egészséges!” országos rajzpályázat ›
A kommentárok nem engedélyezettek.